23
De Brouwersdijk - 1953
Het pand aan de Brouwersdijk bestond uit een showroom, een garage,
een wasruimte, een kantoor en de pomp. Boven de garage waren vier
woningen gebouwd. De bouwkosten bedroegen 250.000 gulden.
Voorafgaand aan de bouw is er een beschrijving gemaakt van hoe
een Volkswagengarage eruit zou moeten zien. Een aantal korte
fragmenten uit dit epistel van acht getypte pagina’s:
Een Volkswagengarage
Het vooraanzicht van een garage moet de uitvoering zijn van het visitekaartje,
waarbij men op het eerste gezicht de neiging krijgt om hier zijn wagen in stalling,
service of reparatie af te geven...
...Het benzinestation op de juiste wijze geplaatst zal men dan aan 2 zijden
kunnen bereiken, aan de straat en garagezijde, dit levert het voordeel op dat men
niet direct de weg op rijdt van uit de garage, en bij druk wegverkeer niet op de
straat behoeft te tanken...
...De beide achter-schuifdeuren zijn gelijk aan de hoofddeur, waarvan in één een
sluipdeur aan te brengen. Alle deuren hebben dezelfde sloten, liefst Lips...
...Binnen- en buitenzijde van de garage te brengen in de grijs-groene
Volkswagenkleur...
... De stallingruimte in de garage moet per wagen afgezet worden met witte lijnen
op de vloer. Tegen de muur in een vakje het autonummer van de stallingcliënt te
plaatsen, zodat ieder zijn vaste stallingsplaats heeft...
I N T E R V I E W A N N I E VA N B R U C H E M
Annie van Bruchem en haar man Joop hadden een bijzondere band
met Jan Ames, zijn vrouw en hun gezin. “Verschillende jaren werkte
ik als dienstbode bij Ans en Jan Ames thuis en toen ik mij met Joop
verloofde, kwam ook hij naar Ames Autobedrijf om aan de slag te gaan
als pompbediende. Onze levens waren erg met elkaar verweven. Ik was
met de familie Ames meegekomen uit Leerdam en woonde met hen in de
Tesselschadestraat. Ook Henk Roukens en Cor Groen waren meegekomen
uit Leerdam. Het was een klein bedrijfje maar al gauw kwam Cees Dirkse
de gelederen versterken. Hij deed de administratie. Monteur Piet van der
Gaag volgde snel en ook Cor Scheffel kwam als monteur werken.
Omdat ik wegens ziekte van mijn moeder niet van huis uit kon trouwen,
ben ik uit het huis van Ans en Jan Ames getrouwd. Een bijzondere dag.
Jan Ames had bij alle klanten Kever Cabriolets geronseld om onze familie
en vrienden naar het stadhuis te rijden. Dat was een enorme verrassing,
want ik wist van niets. Na het huwelijk zijn Joop en ik boven de zaak op de
Brouwersdijk gaan wonen, waar speciaal voor ons woonruimte gecreëerd
was. We waren niet alleen collega’s en buren, iedereen was bevriend met
elkaar. We haalden de gekste streken uit en hebben vreselijk gelachen.
Voor de zaak verzorgde ik de koffie voor de medewerkers en als Ans Ames
auto’s ging halen bij Pon in Amersfoort dan paste ik op de kinderen.
In die tijd was het contact met de klanten heel amicaal. De eerste klanten
werden goede vrienden, zoals de heer De Boer uit Rotterdam.
Aan de pomp, waar Joop werkte, was het in de eerste jaren een gekkenhuis.
Iedere week was het een wedstrijd om meer benzine te verkopen, dan
werd er getrakteerd. Niet zo moeilijk, want de auto’s stonden in de rij om
bijgetankt te worden. Er werd in die dagen veel getrakteerd, bijna dagelijks
was er wel wat te vieren. Toen het bedrijf groter werd, werd dat minder.
Mijn vader (Thijs de Bruin) ging ook aan de pomp werken. Hij draaide eind
jaren vijftig en in de jaren zestig de nachtdiensten, want ook dan waren er
genoeg klanten. Al die jaren hebben we een goede band behouden, maar
die begintijd was toch wel het mooiste.”
De opening van het pand op de Brouwersdijk was een grote
gebeurtenis in Dordrecht. Wethouder Neerings meldde, namens het
gemeentebestuur, dat het pand een aanwinst voor Krispijn was.
Ook het wijkblad voor Oud- en Nieuw Krispijn, Krispijnbelangen,
schreef een lovend stuk: “De gonzende drukte in het enorme bedrijf
werd plots overstemd door de vrolijke klanken van het Dordrechts
Harmoniekorps, dat met schallende instrumenten en slaande
trommen het bedrijf binnentrok. En het duurde niet lang of onder een
feestlied ging de heer Ames op de schouders….”
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...122