89
2003
2009
I n t e r v i e w L e e n d e Kon i n g
Lang geleden, nog een puber, begon
Leen de Koning op de wasplaats
bij Ames Autobedrijf. Nu is hij de
directeur, precies zoals Jan Ames
ooit voorspelde.
“Als kleine jongenwas ik al helemaal
gek van auto’s. Ik verzamelde
autofolders en was vooral dol op
Volkswagens. Mijn vader reed een
VW net als de hele familie van mijn
moeder. Alleen gaf mijn vader niets
om auto’s. Hij begreep die emotie
ook niet. Hij vond dat ik moest
studeren. Ik was echter een doener
en had aan leren een broertje dood.
Dat botste. Mijn vader raakte hierover in gesprek met Jan Ames die
voorstelde, dat ik in de vakanties en op zaterdagen in Zwijndrecht
kwam werken. Dat was in 1974. Meteen al vond ik werken bij Ames
veel leuker dan school. Ik werkte op de wasplaats, aan de pomp en
in het magazijn. Mijn vader gaf de moed op dat ik nog zou gaan
studeren, maar gaf mij wel de kans om naar de IVA te gaan. Ik
vond het een prachtopleiding, zeker in combinatie met mijn werk
bij Ames.”
Tijdens het tweede jaar op de IVA haalde Leen zijn rijbewijs enmocht
hij in de verkoop meedraaien. “Wim van der Straaten, bedrijfsleider
bij Ames Zwijndrecht, vroeg mij, zittend in een Amescador, of ik bij
het bedrijf in dienst wilde komen. Ik vond het geweldig en startte
na de IVA in 1978 als verkoper. Mijn vader wilde dat ik naar het
buitenland ging, ik niet. Toen mijn vader daarover sprak met Jan
Ames, zei de laatste: ‘Geen zorg. Als hij goed zijn best doet, kan hij
hier nog directeur worden.’ Kun je nagaan!”
De eerste stap in zijn Ames-carrière zette Leen in 1983. Hij werd
bedrijfsleider in Ridderkerk: “Ik volgde Piet van de Berg op, die daar
jarenlang bedrijfsleider was geweest. Niet eenvoudig, want Piet was
erg geliefd. Tegelijkertijd eiste Jan Ames dat ik mijn Patroonsdiploma
ging halen. Een jaar lang ging ik twee avonden per week naar de
VAM (nu Innovam) in Voorschoten. Tot 1987 heb ik met veel plezier
in Ridderkerk gewerkt. Toen vroeg Engel mij als verkoopleider naar
Dordrecht te komen om later Cor Groen op te volgen. Dat was
andere koek. Ik was niet gewend om mensen te motiveren en dat
was nu wel een deel van mijn taak. Het was het zwaarste jaar in mijn
loopbaan bij Ames. Uiteindelijk leerde ik hoe ik mensen in beweging
moest krijgen. Ik realiseerde mij dat je mensen moet laten inzien dat
het leveren van een inspanning uiteindelijk succes oplevert.”
Van 1987 tot 2000 werkte Leen intensief samen met Engel Ames:
“Van zijn zienswijze heb ik heel veel geleerd. Vooral omdat ik zelf
vaak uit emotie handel en Engel juist veel rationeler is. Het was voor
mij een waardevolle tijd. Dankzij Engel kreeg ik een betere visie op
het zaken doen met zowel klanten als de importeur.”
In 2000 werd de organisatie anders ingericht. Engel Ames trad
verder terug, Amega Holding werd opgericht en er kwam een Raad
van Commissarissen. Leen: ”Ik moest niet meer rapporteren aan
Engel maar aan de Raad van Commissarissen van Amega Holding.
Dat was even wennen. Ik begreep dat met deze nieuwe stap een
nieuw traject werd ingezet. Engel heeft me daarin goed begeleid.
Mijn werk veranderde. Zaken werden breder, grootser en serieuzer.
Deze nieuwe stappen resulteerden in een enorme groei. De omzet
verdubbelde. Al ben ik een automan, toch geniet ik nog enorm van
mijn werk. De basis blijft immers hetzelfde. Het blijft om auto’s
draaien en om verkoop. De weg tot verkoop is wel veranderd maar
dat heeft met name te maken met de komst van internet. De klant
komt veel wijzer de showroom binnen. Gezien onze groei en hoe we
daarmee zijn omgegaan, kan ik niet anders dan concluderen dat we
de juiste stappen hebben genomen.
Ik werk nu 38 jaar bij Ames waarvan 34 jaar fulltime. Het is een
belangrijk onderdeel van mijn leven dat ik nooit zou willen missen.
Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik weer precies hetzelfde
doen. Elke dag vind ik het nog vreselijk leuk en uitdagend. Een
verschil: vroeger zette ik de auto centraal en nu de mens en die
uitdaging is veel groter.”
Ames beste LT-dealer
In 1992 was Ames de beste LT-dealer van het land en daarom kregen
zij een trofee uitgereikt. Volgens Leen de Koning, toen adjunct-
directeur van Ames Autobedrijf B.V., is Ames zover gekomen
door te geloven in de kwaliteit van het product: “De LT heeft veel
variatiemogelijkheden en Ames Autobedrijf is altijd bereid om de
wagens aan te passen aan de specifieke wensen van de klant. Zo
heeft Ames de langste LT van Nederland afgeleverd. De betreffende
bedrijfswagen was bijna 8 meter lang. Maar de LT’s werden ook om­
gebouwd tot sproeiwagens voor de wegenbouw. Geen wens is te gek.”
Volkswagen Golf
In 1974 rolde de eerste Volkswagen Golf van de band. Het werd
één van de succesvolste modellen van Volkswagen. In 2002 had
de productie van de Golf die van de Kever al overtroffen. In 2005
werd het 24 miljoenste exemplaar gebouwd. Daarmee is de Golf de
derde best verkochte auto uit de geschiedenis. Inmiddels is de zesde
generatie van de Golf in productie.
1...,85,86,87,88,89,90,91,92,93,94 96,97,98,99,100,101,102,103,104,105,...122