113
Het Laatste woord
Dit jaar 2012 zal als een memorabel jaar de Ames-boeken ingaan. De eigendomsstructuur is veranderd en een aantal
trekkers van het bedrijf werd in de gelegenheid gesteld om gezamenlijk het bedrijf voort te zetten. Ook was het
exact 65 jaar geleden dat de namen Ames en Volkswagen met elkaar werden verbonden, wat het succes van de
tweede generatie voor een belangrijk deel bepaalde. En opnieuw zijn we in 2012 de meest succesvolle autoholding in
Nederland.
Redenen voldoende om nu eens stil te staan bij de historie van het bedrijf en te trachten de kern van het langdurige
succes te definiëren. Als we dit boek openslaan aan het begin en aan het eind valt onmiddellijk op dat het bedrijf anno
1905 en anno 2012 niets meer gemeen hebben dan het fenomeen auto en het feit dat het bedrijf mensen nodig heeft
om de wensen van klanten te vervullen. Binnen enkele decennia zal ook de auto niet meer centraal staan, maar zullen
we in staat moeten zijn om de mobiliteit van onze klanten te faciliteren en organiseren in een veel breder perspectief.
De conclusie moet dan ook luiden dat mensen in het bedrijf de ultieme kernwaarde zijn, mits zij gevoelig zijn voor
het feit dat onze missie continu dient te veranderen om het bedrijf levensvatbaar te houden.
Persoonlijke inzet en hard werken vormden en vormen de simpele basis. Om alles uit jezelf te halen is het belangrijk
dat je continu uitgedaagd wordt, dat je je daar prettig bij voelt en dat je 100% achter je werk kunt staan. Daarnaast
is het nuttig gebleken dat er in de directie altijd dwarsdenkers hebben gezeten met de familienaam Ames. Dat zal
voor anderen soms niet prettig zijn geweest, maar uiteindelijk mag dat toch als waardevol bestempeld worden, in die
zin dat juist zij voorstanders waren van verandering en nieuwe initiatieven. Niet onvermeld mag dan blijven dat een
voorwaarde voor een succesvolle inzet van een Ames is dat zij beteugeld worden door verstandig tegenspel van hun
mede- directieleden. Voor de eerste generatie kan ik dat niet met zekerheid meer vaststellen, voor de tweede en derde
generatie is dat meerdere malen onomstotelijk bewezen.
Tot slot is het belangrijk dat mensen zich sterk verbonden voelen met het bedrijf en dat ze vooral positieve associaties
daarmee hebben. Dat gaat ver voorbij salaris en arbeidsvoorwaarden, dat gaat over de betekenis die je wederzijds
voor elkaar kunt hebben. Dat ging vroeger veel verder dan anno 2012. Tegenwoordig is er veel meer balans in de
verhouding medewerker versus bedrijf, maar de mensen centraal stellen in alle processen binnen het Ames-bedrijf
heeft altijd positief uitgepakt.
Dit heeft ook Jakkie Ames begrepen, aan wie we veel dank verschuldigd zijn voor de totstandkoming van dit boek.
Ook dank aan allen die tijd en moeite hebben willen steken in het ophalen van herinneringen en het aanvullen van
informatie, waarvan de allersterksten zelfs de start van de tweede generatie nog van nabij hebben meegemaakt (zoals
onze oud-directeur Cor Groen).
Geen cijfers, geen rijtjes, geen opsommingen van successen, maar vooral beelden die zowel vrolijkheid als weemoed
kunnen oproepen. Ik hoop oprecht dat ze de komende generatie zo nu en dan zullen inspireren om vast te houden
aan de voorwaarden van succes: openstaan voor veranderingen in je omgeving, mensen uitdagen en waarderen,
dwarsdenkers koesteren en beteugelen enmensen onderling verbinden in het bedrijf. Met z’n allen achter medewerkers,
klanten, bedrijf en product staan: Ames!
Engel Ames
1...,109,110,111,112,113,114,115,116,117,118 120,121,122